fredag 27 maj 2016

SOK-test

...är ett annat namn på "Fysprofilen". Syftet är att jag gör ett antal tester för att få en status på min nuvarande fysik, jämfört vad som är optimalt för min idrott. SOK använder dessa tester, därför kallas de som de gör.

Det kan ju vara så att jag känner att jag är tränad, men är jag rätt tränad för min idrott?

Det är alltså ett verktyg för att mäta att jag tränar rätt och gör rätt val av träning.

Det går till så att jag gör testerna under två dagar och resultatet räknas om till poäng. Det är en skala från 1 till 10, där 10 är den mest optimala för att ligga på elitnivå. När du gör första testen bör du ligga på minst 5 för att alla ska vara nöjda och glada. Jag minns att jag var lite nervös, eftersom jag inte hade koll på var jag låg. Första testerna gjordes direkt vid skolstart.

Skulle jag hamna på 1 så är betyder det inte att jag är otränad, utan att jag släpar efter i en viss sorts träning. Som exempel kanske man är stark, men har inte så bra kondis.

Utifrån resultatet så ska jag kunna göra ett träningsprogram så jag blir ännu bättre tränad.

Varför det är under två dagar beror på att man kör aerobt ena dagen och anaerobt maxtest andra, och det är slitigt. Det har med att göra hur man använder syre, lite svårt att förklara.

Hur som helst har jag gjort en del idag som var styrka. Imorgon är det kondition, puh! Lite spännande är det ju att få reda på om jag får högre poäng än när jag började.

Alla andra prov är klara, hur gött som helst!!!

                                                       Mördarsniglarna!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En tillfällig comeback?!

 Hej,  Ja nu har det gått nästan två år sedan jag slutade skolan i Torsby! Och bloggade senast! Bloggen finns kvar och jag blev lite sugen a...